ناحیه اصلی منو
ناحیه منو

از سین سرطان تا سین سلامتی

امروز : یکشنبه, ۳ شهریور , ۱۳۹۸
مکان فعلی شما : صفحه اصلی / سلامت, مصاحبه > اعتبارات وزارت بهداشت و درمان؛ جوابگوی هزینه‌های نظام سلامت نیست

اعتبارات وزارت بهداشت و درمان؛ جوابگوی هزینه‌های نظام سلامت نیست

  تغییرات شتابان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فناورانه و زیست‌محیطی، آینده نظام سلامت را با پیچیدگی و خطرپذیری مواجه کرده است. سیر تحولات در نظام سلامت به‌عنوان چالشی جهان‌شمول به شمار می‌رود؛ بنابراین آینده‌اندیشی ...

 

تغییرات شتابان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فناورانه و زیست‌محیطی، آینده نظام سلامت را با پیچیدگی و خطرپذیری مواجه کرده است. سیر تحولات در نظام سلامت به‌عنوان چالشی جهان‌شمول به شمار می‌رود؛ بنابراین آینده‌اندیشی و کسب آمادگی برای رویارویی با شرایط مخاطره‌آمیز، در سیستم سلامت امری ضروری است.

نظام سلامت متشکل از تمامی افراد، سازمان‌ها و فعالیت‌هایی است که تأمین، حفظ و ارتقای سلامت از اهداف اولیه آن‌ها محسوب می‌شود.

رشد روزافزون هزینه نظام‌های سلامت در سراسر دنیا به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران و تصمیم گیران این حوزه تبدیل‌شده که گسترش مداوم فن‌آوری‌های جدید و گران‌قیمت سلامت، افزایش انتظارات جوامع از نظام‌های سلامت و رشد بیماری‌های مزمن و سخت‌درمان در میان مردم از دلایل مهم این رشد شدید بوده است.

این مهم ما را بر آن داشت تا در این زمینه با حیدر علی عابدی نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به گفتگو بنشینیم که شرح آن را به‌تفصیل ازنظر می‌گذرانید؛

  • جناب آقای دکتر عابدی با سپاس از فرصتی که در اختیار نشریه پزشکی از سین سرطان تا سین سلامتی قراردادید، شما در بخشی از سخنان خود در مجلس به بدهی تأمین اجتماعی به داروخانه‌ها اشاره کردید و از تعهد رئیس سازمان تأمین اجتماعی نسبت به پرداخت بدهی تا پایان مردادماه سال جاری خبر دادید، لطفاً بفرمائید این موضوع در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با توجه به برگزاری سه جلسه در کمیسیون بهداشت مجلس و بحث و تبادل‌نظر در این زمینه، بر اساس گزارشی از سوی سازمان تأمین اجتماعی عنوان شد بخش قابل‌توجهی تا پایان مردادماه به داروخانه‌های سراسر کشور پرداخت‌شده است.

همچنین طرح جدیدی مبنی بر انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مابین سازمان تأمین اجتماعی با معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت و درمان مطرح‌شده که بر اساس آن از طریق بانک رفاه پنجم هرماه؛ داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها بلافاصله پس از تحویل اسناد خود به تأمین اجتماعی، ۶۰ درصد اسناد ادعایی خود را دریافت کرده و مابقی نیز ظرف سه ماه پس از رسیدگی به اسناد و محاسبه دقیق توسط تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

بنابراین مشکلات سازمان تأمین اجتماعی به‌زودی مرتفع خواهد شد، اما به‌هرحال باید پذیرفت که در محاصره اقتصادی به سر می‌بریم و یکسری اعداد و ارقام و پیش‌بینی‌ها محقق نمی‌شود.

 

  • برای اینکه اختلالی در تأمین داروی بیماران صورت نگیرد، چه راه‌حلی را پیشنهاد می‌کنید؟

اگرچه گفته می‌شود دارو تحریم نیست ولی پولی که باید بابت این قضیه پرداخت شود، به دلیل نبود تبادل ارزی و بانکی می‌تواند دردسرساز باشد، ازاین‌رو وزارت امور خارجه باید تحت عنوان معافیت‌های دارویی با سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی هماهنگ کند تا حساب‌های ویژه و مخصوصی در کشورهای اروپایی برای خرید دارو اختصاص یابد که شرکت‌های دارویی بتوانند از این حساب‌ها استفاده کنند.

  • در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، داروخانه‌ها با کاهش نقدینگی مواجه شده‌اند، دلیل این امر را چه می‌دانید؟

هزینه‌های صرف شده در طرح تحول سلامت، بیش از اعتبارات در نظر گرفته‌شده وزارت بهداشت و درمان بود که متأسفانه باعث کاهش قدرت مالی سازمان‌های بیمه‌ای و درنهایت کاهش نقدینگی داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی شد، درواقع یکی از دلایل اصلی، عدم اجرای کامل برنامه ششم توسط وزارت بهداشت و درمان بوده که منجر به ایجاد مشکلات فعلی شده است، درحالی‌که اگر صدور پرونده الکترونیکی برای بیماران از سوی وزارت بهداشت و درمان عملی می‌شد، علاوه بر کنترل هزینه‌ها، احتمال تخلف نیز بسیار کاهش می‌یافت و نهایتاً” با کنترل بهتر داروها، بدهکاری وزارت بهداشت و درمان و سازمان‌های بیمه‌ای به داروخانه‌ها کمتر می‌شد.

همچنین افزایش تعرفه‌های پزشکی به‌خصوص در حوزه جراحی‌ها، فشار مضاعف بر دوش همه‌کسانی که از بیمه‌ها طلبکار بودند ازجمله بخش دارویی کشور وارد نمود.

اما آنچه مسلم است این است که همه وزارت خانه‌ها باید امکان خروج ترامپ از برجام را حدس می‌زدند، بنابراین هر وزیری باید سناریویی پیش‌بینی می‌کرد تا بتوانیم حداقل چند سالی کشور را سرپا نگه‌داریم، ازجمله معاونت دارویی که می‌بایست برای حداقل دو سال داروی ذخیره فراهم می‌کرد و در این راستا اقدامات لازم را همچون به‌روزرسانی حساب‌های شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها انجام می‌داد تا بتوانند قدرت نقدینگی برای خرید دارو داشته باشند.

  • کمسیون بهداشت و درمان مجلس در این زمینه چه کمک و حمایتی انجام داده است؟

آنچه در وزارت بهداشت و درمان بر عهده ماست این بوده که با برگزاری جلسات متعدد بتوانیم کمک‌کننده باشیم، ازاین‌رو همان‌طور که تأمین اجتماعی و بیمه سلامت را تحت‌فشار گذاشتیم، به همان میزان هم سازمان مدیریت برنامه‌ریزی را تحت‌فشار قراردادیم تا مقداری از اعتبارات را در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار دهد که با تصویب مجلس مبلغی بالغ‌بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه به بیمه سلامت تعلق گرفت.

اگرچه اوراق قرضه صرفاً” برای کارهای عمرانی هزینه می‌شود، بااین‌حال توانستیم این مبلغ را مصوب کنیم تا بیمه سلامت بدهی‌های خود را بپردازد، اما هنوز هم نتوانسته جوابگوی این بدهی‌ها باشد.

  • با توجه به اینکه ارز دولتی را از برخی تجهیزات پزشکی ازجمله دستگاه‌های رادیوتراپی حذف کرده‌اند، چه تمهیداتی برای حمایت از این حوزه اندیشیده شده است؟

در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد، اول اینکه ارز دولتی در اختیار داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی قرار نگیرد تا با ارز آزاد دارو و تجهیزات وارد شود و سپس با محاسبه مابه‌التفاوت ارز دولتی تا ارز آزاد، هزینه آن در اختیار بیمه‌ها قرار گیرد تا به بیماران فشاری وارد نشود و از این طریق به جلوگیری از رانت‌خواری و ممانعت از قاچاق معکوس کمک شود.

راه‌حل دوم در اختیار قرار دادن ارز دولتی است، به این دلیل که ممکن است دولت مابه‌التفاوت هزینه را در اختیار بیمه‌ها قرار ندهد که در این صورت می‌بایست برای جلوگیری از قاچاق معکوس چاره‌ای بیندیشند.

ما هردو رویکرد را در کمیسیون بهداشت مطرح کردیم که مقرر شد پس از جمع‌بندی نهایی به رئیس مجلس منعکس شود.

  • خشک‌سالی، ریز گردهای معلق و آلودگی هوا موجب افزایش آمار ابتلا به سرطان شده است، برای این وضعیت موجود و نجات اصفهان راهکاری وجود دارد؟

کشاورزان شرق اصفهان ۴۰۰ میلیون مترمکعب حقابه طلبکار هستند و تالاب گاوخونی نیز ۱۷۰ میلیون مترمکعب سهمیه دارد که درمجموع ۵۷۰ میلیون مترمکعب یعنی روزانه یک و نیم میلیون مترمکعب آب می‌بایست در زاینده‌رود جاری باشد.

اگر با در نظر گرفتن وضعیت خشک‌سالی این سهمیه را به نسبت کاهش بارندگی محاسبه کنیم، با داشتن روزانه ۱ میلیون مترمکعب آب در زاینده‌رود، نه‌تنها تالاب گاوخونی و کشاورزان شرق نجات می‌یابند، بلکه منابع زیرزمینی آب نیز به‌مرور تأمین خواهد شد، بنابراین کافی است سالانه ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب تأمین شود.

حال‌آنکه سالانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب توسط حاشیه زاینده‌رود برداشت می‌شود که توسط وزارت نیرو نیز کنترل لازم صورت نمی‌گیرد.

درواقع بدبختی کشاورزان شرق، ریز گردهای تالاب گاوخونی، عوارض زیست‌محیطی و فقر کشاورزان با جلوگیری از برداشت‌های نابجا و داشتن ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال قابل‌حل است، اما متأسفانه کنترل همه برداشت‌های نابجا در اختیار استان اصفهان نیست و در سال‌های گذشته قسمت‌های مهمی از رودخانه زاینده‌رود از طریق وزارت کشور جزو استان چهارمحال و بختیاری قرارگرفته که تحت تسلط مسئولان چهارمحال و بختیاری است و بدون همکاری آنان اجرای برنامه‌ها ناموفق هستند.

  • شما به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، این اتفاقات را ناشی از چه مواردی می‌دانید؟

بر اساس مصوبه دهمین جلسه شورای عالی آب، هر بارگذاری جدید بر رودخانه زاینده‌رود از سال ۱۳۹۲ ممنوع شده، اما طرح‌های کشاورزی در حاشیه زاینده‌رود متوقف نشده است، چون برای بسیاری از کسانی که دست‌اندرکار هستند منافع زیادی به همراه دارد، حتی وجود یک مافیای خاص برای تبدیل کوه‌های دیم به باغ، آماده‌سازی زمین برای آبیاری و لوله‌کشی‌ها به دور از ذهن نیست؛ به این دلیل که منافع بسیاری برای گروهی خاص به دنبال دارد؛ به همین دلیل نیز مردم و اقتصاد شرق اصفهان فدای زیاده‌خواهی‌هایی شده که در منطقه حاشیه زاینده‌رود اتفاق می‌افتد.

همچنین ضعف مدیریتی در سه وزارت خانه نیرو، جهاد کشاورزی به‌عنوان وزارت خانه‌ای که از توسعه غیرقانونی باغات حاشیه زاینده‌رود جلوگیری نمی‌کند و وزارت کشور که تسلط کافی بر ایجاد زمینه لازم جهت اجرای مصوبات شورای عالی آب و مصوبات شورای توزیع عادلانه آب ندارد، موجب تشدید این اتفاقات شده است. به‌گونه‌ای که اگر امسال مصوبه شورای توزیع عادلانه آب اجرا می‌شد، به کشاورزان شرق مژده کشت پاییزه را می‌دادیم؛ اما این مصوبات هیچ‌وقت اجرانشده است و تا زمانی که مدیریت قوی اتفاق نیفتد کاری از پیش نمی‌بریم.

  • پیشنهاد شما برای برون‌رفت از این مشکل چیست؟

اگرچه ما کارهایی در این راستا انجام داده‌ایم اما جوابگوی این مشکل نبوده است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم از تونل اول کوهرنگ تا تالاب گاوخونی، یک مدیریت یکپارچه ساماندهی رودخانه و نظارت بر برداشت‌ها صورت گیرد تا با ممانعت از برداشت‌های خلاف و بیش از سهمیه موجب مرتفع شدن این مشکلات شویم.

  • در حال حاضر طرح بهشت‌آباد در چه وضعیتی قرار دارد؟

یکی از طرح‌هایی که می‌تواند به اصفهان کمک کند و این استان را از وضعیت فعلی نجات دهد، طرح بهشت‌آباد است که متأسفانه از ۵ سال پیش تاکنون بدون هیچ دلیل خاص و قانع‌کننده‌ای توسط وزارت نیرو تعطیل‌شده، حتی باوجود تلاش‌های ما برای راه‌اندازی مجدد این تونل، این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.

در این رودخانه سالانه بیش از یک میلیارد آب روانه خلیج‌فارس می‌شود، درحالی‌که نصف این مقدار می‌تواند استان اصفهان و استان یزد را نجات دهد.

  • با توجه به اینکه هزینه‌های بخش خصوصی در قیاس با بخش دولتی تقریباً” چهار برابر شده است، اگر تعرفه‌های پزشکی در این حوزه افزایش نیابد؛ شاهد ورشکستگی صنعت درمانی در بخش خصوصی خواهیم بود، نظر شما در این مورد چیست؟

در طرح تحول سلامت، سیستم‌های خصوصی می‌بایست در چرخه خرید خدمت قرار می‌گرفتند، اما چون خدمات به‌صورت سریع و رایگان در اختیار مردم قرار گرفت، مردم ترجیح دادند در بیمارستان‌های دولتی بستری‌شده و از خدمات بخش دولتی بهره ببرند، بنابراین توجه کافی به بخش خصوصی نشد.

اگر در طرح تحول سلامت از بخش خصوصی، خرید خدمت می‌کردند؛ بخش خصوصی می‌توانست سرپا بایستد و به موفقیت دست پیدا کند، اما شاهد بی‌توجهی به بخش خصوصی در این طرح بودیم.

به‌طورکلی در بخش بیمارستان‌های خصوصی با توجه به‌تناسب هزینه‌ها موافق افزایش تعرفه‌ها هستم، اما در بخش دولتی که همه هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند، باید در بحث حق بیمارستان‌ها و سهم سرمایه‌گذاری دولت بازنگری صورت گیرد تا تعرفه‌ها عادلانه‌تر در نظر گرفته شود.

  • درزمینهٔ توریسم سلامت چه حمایت‌هایی از سوی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است؟

ما همواره به دنبال تقویت توریسم سلامت هستیم. توریسم سلامت به معنای نیاز عرضه و تقاضا است؛ ازاین‌رو با توجه به وضعیت پزشکی فوق‌العاده خوبی که نسبت به کشورهای منطقه داریم، اکثر مردم از عراق و عمان و کشورهای همسایه خزر همچون ارمنستان و گرجستان برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند و مایل به استفاده از خدمات پزشکی کشور هستند.

از طرفی کشور ما ازنظر مرزها، استان‌ها و مراکز پزشکی و خدماتی وسیع بوده، لذا ساماندهی در یک سیستم خاص برای توریسم سلامت بسیار سخت است، اما به‌صورت پراکنده فعالیت‌هایی انجام می‌شود که بهتر است مجلس این تکلیف را قانون‌گذاری کرده و به یکی از وزارت خانه‌ها واگذار کند تا این برنامه تدوین و سازمان‌دهی شود.

  • تا چه اندازه با انجمن‌های علمی استان در تعامل هستید و از نظرات کارشناسانه آن‌ها برای برنامه‌ریزی طولانی‌مدت استفاده می‌کنید؟

با توجه به اینکه خودم از اعضای انجمن‌های علمی بودم، در حال حاضر نیز در برخی موارد از نظرات آن‌ها بهره می‌گیریم و به‌طور مرتب با دانشگاه‌ها جلسه برگزار می‌کنیم، البته این نوید را می‌دهیم که از اواخر شهریورماه سال جاری به‌صورت مداوم با مسئولان، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها به‌صورت ماهانه جلسات هم‌اندیشی برگزار کرده تا از نظرات آن‌ها در برنامه‌های مرتبط استفاده کنیم.

 

 

 

از اینکه زمان خود را در اختیار نشریه از سین سرطان تا سین سلامتی قراردادید، از شما سپاسگزاریم.

این گفتگو در شماره سیزدهم نشریه از سین سرطان تا سین سلامتی به چاپ رسیده است برای دانلود اینجا کلیک کنید.

خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید