سیستم جبران خدمات پزشکان – سلسله مقالات مدیریت بیمارستان های خصوصی و خیریه

پرتودرمانی - سیستم جبران خدمات پزشکانقسمت ششم مدیریت بیمارستان‌های خیریه و خصوصی

سیستم جبران خدمات پزشکان | در دهه ‌های گذشته‌، حقوق و مزایا بر حسب شغل و شرح وظایف آن تعیین می‌شد ولی مدیریت نوین امروزه بر اهمیت شاغل بر شغل و توانایی‌های فردی افراد تاکید دارد، چرا که آورده افراد برای هر سیستمی متشکل از تخصص‌، زمان و مهمتر از همه اعتبار است. در مورد افراد با سطح تخصص و اعتبار بالا اهمیت این موضوع صد چندان شده و نباید از ‌دید تصمیم‌گیران بیمارستان معقول بماند.

سیستم جبران خدمات به تنهایی شامل مبلغ پرداختی نبوده و از اجزای‌ مختلفی همچون استقلال شغلی، عنوان شغلی، احترام و مشارکت در تصمیمات و سیاستگزاری‌های بیمارستان و کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران ‌تشکیل می‌شود.

نکته مهم اساسی که باید به آن توجه کرد این است که پزشکان به عنوان منبع اصلی درآمد و اعتبار بیمارستان محسوب شده و در تمام بیمارستان‌های موفق‌ دنیا ۹۰ درصد درآمد و اعتبار بیمارستان وابسته به ۱۰ درصد پزشکان شاغل در بیمارستان است و بیشترین هزینه بیمارستان‌ها، پرداختی آنها به این دسته از پزشکان است‌ که در کشور ما با کاهش ارزش پول ملی اگرچه این نسبت در کسب عایدی بیمارستان صادق است ولی به علت هزینه بالای تجهیزات پزشکی، بیشترین هزینه بیمارستان صرف خرید و نوسازی تجهیزات پزشکی و ساختمانی می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید:
لزوم افزایش متناسب تعرفه‌های درمان به‌خصوص در حوزه تجهیزات با تکنولوژی بالا

پرتودرمانی - سیستم جبران خدمات پزشکان قسمت ششم

مدیران ارشد بیمارستان باید برای تعریف سیستم پرداخت خود ابتدا به بررسی سیستم پرداخت سایر رقبا در منطقه خود و کشور بپردازند و سپس استراتژی خود را برای پرداخت کمتر، معادل و یا بیشتر از رقبا تعیین کنند که هر کدام از این استراتژی‌ها معایب و مزایای خود را داشته که بسته به شرایط منطقه‌ای باید در مورد آن تصمیم‌گیری نمود. ولی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سهم بسیار بالاتر هزینه تجهیزات پزشکی در اداره بیمارستان، استراتژی پرداخت کمتر به پزشکان که منجر به جلب کمتر پزشکان با اعتبار بالا به بیمارستان می‌گردد، توصیه نمی‌شود، مگر اینکه مدیران بیمارستان توانسته باشند با تقویت شاخص‌های دیگر جبران خدمت پزشکان، انگیزه حضور پزشکان را علی‌رغم پرداخت پایین‌تر تامین نمایند و از این موضوع اطمینان کافی داشته باشند چرا که در صورت قطع همکاری این دسته از پزشکان با بیمارستان، جلب مشارکت مجدد آنها بسیار سخت و با هزینه‌های بالا برای بیمارستان همراه خواهد بود.

مهمتر از جلب پزشکان به بیمارستان و حفظ آنها، همراه کردن آنها با اهداف و ارزش‌های اصلی بیمارستان است. ارزش‌های اصلی بیمارستان، تعریف کننده رفتار سازمانی پرسنل و پزشکان بوده و بنابراین باید ضمن دعوت به کار افرادی متناسب با این ارزش‌ها به خوبی‌ ارزش‌های بیمارستان برای آنها تشریح شده تا در صورت تضاد اساسی با این ارزش‌ها این همکاری انجام نشود چون در صورت شروع همکاری می‌تواند منجر به تغییر ارزش‌های سازمان و یا بعد از مدتی ترک بیمارستان توسط این گروه از پزشکان شود که در هر دو مورد می‌تواند با خسارت‌های جبران‌ناپذیری‌ همراه باشد.

این مطلب را از دست ندهید:
حفظ باروری کودکان مبتلا به سرطان بیضه به کمک فناوری نانو

 

سلسله مقالات اختصاصی پزشکان و قانون به قلم دکتر پوریا عادلی، متخصص رادیوانکولوژی و دانش آموخته مدیریت استراتژیک

این یادداشت را در پالنا ببینید .


پایگاه خبری پزشکان و قانون

کانال تلگرام پزشکان و قانون  pezeshkanghanon@

ارتباط با ما در تلگرام، اینستاگرام و توییتر hysicianAndLaw@


سلسله مقالات مدیریت بیمارستان های خصوصی و خیریه و جذب نیروسی انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error:
به کمک نیاز دارید؟ ارتباط از طریق واتساپ

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24